Contents
Datorspel under karantän
Du spelar mer, du spelar längre och framför allt spenderar du mer pengar på det. Användare av dator- och videospel har ökat sitt spelbeteende avsevärt sedan pandemin av coronaviruset och de restriktioner som följer av detta.
Mer än varannan av dem säger att de har spelat mer sedan dess – i genomsnitt sju timmar i veckan utöver det tidigare antalet.
Samtidigt är många villiga att spendera mer pengar på datorspel, videospel och casino utan svensk licens 2021. De genomsnittliga speldeltagningarna per månad har ökat med 60 % sedan Corona startades. Detta är resultaten av en representativ studie som genomfördes bland 1 195 personer i åldern 16 år och äldre.
En av två spelar video- och datorspel
Med en smartphone på väg till jobbet, en bärbar dator hos en vän eller en konsol hemma är spelandet inte ett nördigt eller nischat fenomen, utan har kommit in i samhällets centrum: Nästan varannan spelar video- eller datorspel åtminstone ibland. Denna siffra är återigen högre än tidigare år.
Bland dem under 30 år spelar tre fjärdedelar video- eller datorspel och bland 30-49-åringarna två tredjedelar. Bland dem som är mellan 50 och 64 år spelar en av tre spel, och bland de äldre över 65 år spelar 13 procent spel. Samtidigt är spelen lika populära bland män och kvinnor. Spelberoendet är djupt förankrat i samhället. Denna trend kommer att fortsätta i framtiden.
Den smarta telefonen leder: spelen blir mer mobila
Spelandet är mobilt och flexibelt: Nästan alla spelare (98 procent) använder redan minst en bärbar enhet för att spela. 81 procent använder en smartphone för att spela, 77 procent använder en bärbar dator och 62 procent en surfplatta.
Mer än en av två spelar på en konsol, som också eller uteslutande kan användas för mobilspel. Därefter följer rent stationära enheter som en fast spelkonsol (54 procent) eller en stationär dator, som endast 44 procent använder för spel – en siffra som har sjunkit betydligt under de senaste fem åren. Mobilspel är ingen slumpmässig trend, utan en konsekvent utveckling.
Större skärmar och kraftfullare enheter gör mobilspel allt mer attraktiva. Teknik som 5G kommer ytterligare att främja platsoberoende, realtidsanpassat spelande. Glasögon för virtuell verklighet blir också allt populärare bland spelare, och en av fyra använder dem redan.
Fler och fler spelare lägger pengar på sin hobby
Viljan att betala för spel har ökat igen under det senaste året. 7 av 10 användare av PC, videospel och licensfritt casino (69 procent) har spenderat pengar på dem under de senaste 12 månaderna, vilket är en ökning från 64 procent förra året, och prenumerationsmodellerna står för en allt större del av utgifterna: totalt sett har drygt hälften av dem tecknat minst en spelprenumeration. De flesta (31 procent) betalar prenumerationsavgifter för enskilda onlinespel, till exempel World of Warcraft.
En av fem betalar en prenumeration på enskilda konsolleverantörer som Play Station Plus, Xbox Live Gold eller Nintendo Switch Online. 17 % har ett abonnemang som gör det möjligt att ladda ner spel via en onlineplattform, till exempel Apple Arcade, Prime Gaming eller Xbox Game Pass. Prenumerationer på plattformar från vilka spel kan streamas, som Google Stadia eller Playstation Now, är ännu inte lika utbredda, och endast 4 procent har tecknat sådana prenumerationer.
Pensionärer gillar casual games, ungdomar gillar first person shooter
Slutligen har pandemin av coronavirus haft ytterligare en inverkan på spelindustrin. Till exempel har fitness- och träningsspel som Zumba, Wii Fit eller Ring Fit Adventure visat den starkaste tillväxten bland olika typer av spel, där en av två nu håller sig i form med hjälp av dessa spel, jämfört med 13 procentenheter mindre förra året (39 procent).
Kvinnor (55 procent) använder dessa så kallade exergames något oftare än män (49 procent). Användarnas beteende återspeglas i den ökande försäljningen av bärbara enheter. Den starka tillväxten av fitness- och träningsspel är en indikator på hur människor införlivar spelifiering och relaterad teknik i allt fler områden av livet.
De mest populära spelen
De vanligaste spelen är dock de mest spelbara. 73 procent använder sig av dessa tillfälliga spel, särskilt på en smartphone: Candy Crush, Angry Birds eller Solitaire är bland de mest kända. Dessa spel används i alla åldersgrupper, men äldre människor är särskilt förtjusta i dem: 93 procent av personer över 65 år spelar casual games åtminstone ibland, liksom tre fjärdedelar av personer under 30 år.
Detta gäller inte för actionspel eller förstapersonsskjutare, som är de näst mest spelade spelen: 67 procent spelar dessa spel totalt sett. Bland 16-29-åringar är siffran dock 81 procent och bland dem över 65 år endast 30 procent. Det finns också en tydlig könsskillnad här, där tre fjärdedelar (74 procent) av männen spelar Call of Duty eller Battlefield, till exempel, och 59 procent av kvinnorna. I ingen annan spelkategori är skillnaden större. En av fem spelar nu spel med förstärkt verklighet som Minecraft Earth eller Harry Potter Wizards Unite, där användarna lägger till en virtuell värld i den verkliga världen med hjälp av en smartphone.
Slutsats
Spel är särskilt populära under en pandemi. Spelindustrin blomstrar. Datorspel är de verkliga bästsäljarna i isoleringen – särskilt spel med flera spelare. Alla kan slappna av lite och få en storm av känslor genom att spela dataspel.